Een mooie vuistregel voor vernieuwing. En dit legt direct het spanningsveld bloot.
Om iets te veranderen, moet je (meestal) aansluiten bij de mensen met wie je werkt. Men wil graag dat jij begrijpt hoe het werkt in die specifieke situatie. Want men vindt dat je anders nooit effectief kunt zijn. Maar is dat wel zo?
Lees verder onder de afbeelding
Aan de andere kant verandert er niets als je niet afwijkt. Als je alleen maar aansluit blijft alles zoals het was. Je moet dus afwijken om verandering te bewerkstelligen. Afwijken van wat normaal is, van wat mensen gewend zijn.
Maar niet zomaar afwijken. Je wijkt af met een doel. Dat doel ligt in het vraagstuk waar het over gaat. Bij dat vraagstuk sluit je juist aan als je afwijkt van wat er ‘normaal’ is in de organisatie.
De echte vraag is: sluit je aan bij de organisatie zoals die is, of bij het vraagstuk dat om verandering vraagt? Wie het laatste kiest, doet wat nodig is ook als dat niet past binnen het bestaande patroon.
Verandering begint niet bij wat hoort, maar bij wat nodig is!
Aansluiten bij het systeem, houdt het systeem in stand.
Aansluiten bij het vraagstuk, zet iets in beweging.
Niet de organisatie, maar het vraagstuk is je kompas!
Heb ik je nu, na het lezen van dit artikel, aan het denken gezet? Boek dan hier een gratis kennismakingssessie met mij en we hebben snel contact.
Groet Sandy