GRRR, IEDEREEN IS HET MET ME EENS

Is iedereen het met je eens? Dan moet je teleurgesteld zijn! Want kan dat eigenlijk wel dat iedereen het met je eens is? Durft iedereen dan wel echt zijn/haar mening te geven? Lees verder onder de afbeelding. ⤵

Ja, je kent het wel, het management vraagt om goedkeuring en iedereen zegt hardop ja, maar de gedachten van een ieder zijn heel anders. En echt positief zijn die vaak niet.

En jaknikkers vinden leidinggevenden misschien gemakkelijk, maar daarmee zorg je er als leider ook voor dat je jezelf èn je team berooft van leermomenten. Ben dus als leider juist teleurgesteld als iedereen uit het team het met je eens is.

Maar hoe voorkom je dat je mensen zich inhouden tijdens gesprekken? Hoe laten je medewerkers wel het achterste van hun tong zien? Daarvoor heb je ‘kwalitatief goede gesprekken nodig’.

En dat begint met veiligheid. Je mensen moeten het gevoel hebben dat ze het ter sprake brengen van ideeën, vragen, zorgen of fouten wordt verwelkomd en gewaardeerd. Met andere woorden: toestemming voor openhartigheid.

Kenmerken van kwalitatief goede gesprekken:
✔️Iedereen uit relevante ideeën, vragen, zorgen en ook fouten.
✔️Men is gefocust en betrokken op de inhoud.
✔️Er wordt geluisterd.
✔️Ideeën worden op een heldere wijze naar voren gebracht.
✔️Er worden goede vragen gesteld gericht op meer uitleg en begrip krijgen.

Daarnaast is een stukje leiderschap tijdens dit soort gesprekken erg belangrijk.
Omkaderen helpt tegen onzekerheid: Met goed omkaderen kun je misvattingen voor zijn en je mensen helpen met het navigeren door onzekerheid. Je bouwt bovendien aan gedeelde verwachtingen.

Goede vragen stellen: 
Goede vragen stellen is een belangrijke vaardigheid om mensen uit te nodigen om bij te dragen. Vragen die tot nadenken stemmen en ook de ruimte geven om te reageren. Vermijd het zoeken naar bevestiging, stel geen ja-nee vragen. En verbreed een discussie met verdiepende vragen.

Druk op de pauzeknop: Hoe voel je je wanneer iemand je op jouw fout wijst, slecht nieuws geeft of het niet met je eens is? Eerlijk, bijna iedereen heeft daar een hekel aan. Maar druk op de pauzeknop. Forceer jezelf om eerst te ademen voordat je antwoord geeft. En bedenk, als je fouten of problemen te horen krijgt, dan ben je dus "goed” bezig! 

Vind je dit lastig en kun je hier wel een beetje hulp bij gebruiken?
En ben je benieuwd of ik de juiste coach voor je ben? Neem dan contact met me op!
We starten dan met een gratis 1-op-1 coachsessie waarin we samen ontdekken of het klikt.

✔️ Dit is een artikel uit de nieuwsbrief nummer 6!