Het zit in onze natuur om te focussen op wat er fout gaat. Al op school gaat alle aandacht naar de onvoldoendes.
Toen mijn zoon thuiskwam van school, met een onvoldoende (5) voor een toets, betrapte ik mezelf er ook op, dus ik moest heel bewust even ‘anders denken'. En zei tegen hem: “Je hebt in ieder geval de helft goed!” Dit bracht een lach op zijn gezicht waardoor we een mooi gesprek hadden daarna. Lees verder ⤵

Positieve aandacht werkt een stuk motiverender dan het wijzen op fouten. Dus waarom zouden we ons niet vaker focussen op de kwaliteiten en deze versterken?
Jammer genoeg zie ik dit binnen organisaties ook vaak, leidinggevende die simpelweg vergeten om een compliment te geven, aandacht te geven aan het positieve, ze nemen goed presterende medewerkers voor lief. Niet doen!
Want krijgt een medewerker alleen maar feedback op het moment dat iets beter kan, dan zal die persoon nooit echt tot bloei komen. Positieve feedback helpt medewerkers zoveel meer uit te blinken in hun werk.
Wist je dat salaris pas op nummer 5 staat naar wat medewerkers motiveert om hun werk goed te doen? Interessant werk staat op nummer één en erkenning-/ waardering staat op 2!!! Zo zie je dus maar dat positieve feedback, een oprecht compliment en aandacht, motiverender werkt dan een financiële beloning.
Kun je hier wel een beetje hulp bij gebruiken?
En ben je benieuwd of ik de juiste coach voor je ben? Neem dan contact met me op!
We starten dan met een gratis 1-op-1 coachsessie waarin we samen ontdekken of het klikt.
✔️ Dit is een artikel uit de nieuwsbrief nummer 5!