đ đļđđ°đŧđēđēđđģđļđ°đŽđđļđ˛, iets waar eigenlijk helemaal niemand blij van wordt. Hebben we een andere communicatiestijl? Luisteren we nooit echt naar iemand? Of gaan we er vanuit dat die collega ons begrijpt, zonder dat we dat zeker weten?

Klopt, regelmatig zijn we geneigd zelf invulling te geven aan woorden, met alle gevolgen van dien. Als we iets zeggen, gaan we er automatisch vanuit dat de ander, die collega, precies weet wat we bedoelen. Terwijl dit vaak helemaal niet het geval is. En dit spreek je vaak niet hardop uit. Dit houd je voor jezelf en je hebt je eigen gedachtes daarbij. En precies dát is wat er in de onderlinge communicatie heel vaak misgaat.
Kortom, de boodschap die over had moeten komen is bij je collega volledig in het verkeerde keelgat geschoten. Oei! Wat nu? Hieronder enkele gemakkelijke handelingen hoe je miscommunicatie (op de werkvloer) kunt oplossen en beter nog, hoe je het kunt voorkomen.
đĄđŧđģ-đđ˛đŋđ¯đŽđšđ˛ đ°đŧđēđēđđģđļđ°đŽđđļđ˛ đļđ đĩđ˛đ đĩđŽđšđđ˛ đđ˛đŋđ¸
Op het moment dat jij op een boze toon met een gesloten houding iets zegt, komt dit volledig anders over dan wanneer jij lacht en een open houding hebt. Met jouw houding maak of breek jij het doel van jouw gesprek.
đĻđđ˛đš đđŋđŽđ´đ˛đģ đŧđē đ˛đ˛đģ đ¯đ˛đđ˛đŋ đ¯đ˛đ˛đšđą đđ˛ đđŧđŋđēđ˛đģ
De beste manier om miscommunicatie te voorkomen, is door (relevante) vragen te stellen. Het maakt het geheel duidelijk en helpt je om een beter begrip te krijgen. Onderbreek iemand niet tijdens het spreken. Laat hem/haar de zin afmaken en vervolgens kun je je vraag stellen.
đđ˛đģđ¸ đą đđ˛đ°đŧđģđąđ˛đģ đģđŽ đđŧđŧđŋđąđŽđ đˇđ˛ đđŊđŋđ˛đ˛đ¸đ
Vooraf nadenken geeft je de ruimte om je willekeurige gedachten te ordenen en op de juiste manier te communiceren. Het is een hele goede gewoonte om te ontwikkelen. In plaats van jezelf in een gesprek te werpen, neem opzettelijke pauzes zodat je je gedachten kunt samenstellen en je woorden kunt overwegen.
“īŧĒīŧĨ īŧĢīŧĩīŧŽīŧ´ īŧŽīŧŠīŧĨīŧ´ īŧŽīŧŠīŧĨīŧ´ īŧŖīŧ¯īŧīŧīŧĩīŧŽīŧŠīŧŖīŧĨīŧ˛īŧĨīŧŽīŧ ”
Kun je hier wel een beetje hulp bij gebruiken?
En ben je benieuwd of ik de juiste coach voor je ben?
Klik dan hier, dan neem ik contact met je op!
We starten dan met een gratis sessie waarin we samen ontdekken of het klikt.
âī¸ Dit is een artikel uit de tweede nieuwsbrief van dit jaar, nummer 2!