LASTIGE COLLEGA'S, JE KENT ZE WEL...

Iedereen krijgt ermee te maken. Je wilt aan het werk en een collega blijft maar aan je kop zeuren. Of je merkt dat een andere collega haar deel van het werk niet heeft gedaan en dat jij het weer moet afmaken. Hoe kun je daar slimmer mee omgaan? Lees verder ⤵

Bij lastige collega’s denk je waarschijnlijk vaak: iets van doe-normaal. En, als dat niet werkt, dan vermijd je ze. Dit kun je echt anders aanpakken, door niet te reageren op het irritante gedrag van lastige mensen, maar op de ‘pijn’ die verborgen ligt achter dat gedrag. Er zijn drie hoofdtypes te kenmerken: de grensoverschrijder, de praatjesmaker en de energieverslinder.

De grensoverschrijder is iemand die je overvraagt, dat je wat extra’s voor hem doet. In vergaderingen is hij te lang aan het woord en hij valt je lastig met ongevraagd advies.

Bij de grensoverschrijder is ‘de verborgen pijn’ de vraag om gezien te worden. De grensoverschrijder voelt zich in wezen altijd tekortgedaan en vraagt daarom steeds om extra aandacht. Tip: Zeg dat je even moet nadenken over een vraag of voorstel en dat je nog erop terugkomt.

De praatjesmaker is iemand die zichzelf de hoogte in steekt en de indruk geeft heel wat voor te stellen. Daar zit doorgaans een hoop bluf bij. Ze geven niet graag toe dat ze iets verkeerds hebben gedaan. Als er iets misgaat, ligt dat aan een ander of aan de omstandigheden.

‘De verborgen pijn’ bij de praatjesmaker is de angst om niets voor te stellen. Zorg ervoor dat je niet de schuld krijgt van dingen die praatjesmakers niet goed zou hebben gedaan. Tip: Zorg er dan voor dat je in ieder geval steeds zaken per mail bevestigd krijgt.

Energieverslinders zijn mensen die lang door kunnen praten over hun eigen problemen en die je altijd om advies vragen wat ze moeten doen. En als ze zelf een beslissing nemen, zoeken ze naar bevestiging dat het goed is wat ze doen.

De ‘verborgen pijn’ van energieverslinders is een gevoel van hulpeloosheid. Ze hebben vroeger waarschijnlijk te weinig steun ervaren. Het kan geen kwaad om binnen het redelijke de gevraagde steun te geven. Tip: Geef duidelijk je grenzen aan en spreek deze aan op zijn volwassen kant.

Conclusie: Toon de nodige empathie voor je “lastige collega’s”. Want hoe veiliger de lastpost zich voelt, hoe minder hij zijn lastige gedrag laat zien. Toon begrip voor de kwetsbare kant, maar stel grenzen. Geef af en toe eens een onverwacht antwoord en humor werkt ook vaak!

Kun je hier wel een beetje hulp bij gebruiken?
En ben je benieuwd of ik de juiste coach voor je ben? Neem dan contact met me op! We starten dan met een gratis 1-op-1 coachsessie waarin we samen ontdekken of het klikt.

 

✔️ Dit is een artikel uit de nieuwsbrief nummer 4!